Feeds RSS

Tuesday 15 September 2009

Menyambut Gerbang Tiga Puluh Empat

Tak terasa tahu demi tahun berjalan begitu cepatnya.Menggoreskan berjuta peristiwa yang mewarnai perjalanan hidupku.Ada tangis bahagia.Ada kesedihan mendera.Pun duka nestapa terkadang menghimpit jiwa.Terengah-engah kujalani hari,kadang berjalan sepi,lain hari berlari tanpa henti.Hingga kadang abai dengan banyaknya amanah yang menanti.

Masih saja aku berkutat dengan urusan domestikku.Sementara yang lain sudah mengukir beragam prestasi.....
'Mewakafkan' seluruh hidupnya di jalan Allah.Mengisi setiap detiknya dengan dzikrullah.Dan tak pernah lelah selalu mengingatkan manusia di jalan kebenaran.Sementara aku?Jangankan memperbaiki umat,menata diri saja aku masih kewalahan.Mendidik anak-anakku sendiri pun belum optimal.

Tapi.....
Sampai kapan aku akan berdalih?Dan mencari beribu apologi untuk menghindari 'perniagaan' dengan-Nya?
Sungguh,bila aku menunggu untuk menjadi sempurna untuk ikut berjuang,aku benar-benar akan merugi.Aku tak yakin Allah masih menitipkan banyak kesempatan padaku.Memperbaiki diri dan orang lain haruslah berjalan beriringan.

Maka,aku mengukir dua resolusi di penghujung usiaku ke-34 : menjadi manusia yang bermanfaat bagi orang lain dan menjadi hamba yang semakin bertakwa pada Sang Maha.Dua tujuan yang walau tak mudah untuk dilakukan tapi aku yakin,selama ada tekad pasti Dia akan menguatkan.Bimbing hamba ya,Rabb.....!

0 comments:

Post a Comment